Felgi, opony, dystanse


Koła (felgi+opony) - mam ich 3 komplety na różne pory roku i warunki w jakich używam samochodu. Do niektórych z kół stosuję dystanse, co ma bardzo duży wpływ na poprawę właściwości jezdnych.

Zmieniłem w samochodzie:
  1. Koła - 3 komplety o różnych wielkościach i z różnymi oponami.
  2. Dystanse aluminiowe ze szpilkami, które stosuję do felg stalowych.

Koła

Pierwszy komplet kół

Na pierwszy komplet kół składają się aluminiowe felgi Rial model GS w rozmiarze 7x15 i opony letnie, kierunkowe w rozmiarze 195/50/15. Jest o komplet na lato na którym samochód wygląda wyśmienicie. Gwarantuje on bardzo dobrą przyczepność na suchej nawierzchni i dobre zachowanie się opony w zakręcie - niski profil nie pozwala "zwijać" się oponie. Koła te są też lżejsze niż seryjne 14. Do mankamentów należy zaliczyć ich negatywny wpływ na spalanie i słabszą przyczepność na mokrym asfalcie.

Felgi aluminiowe

Drugi komplet kół

Drugi komplet to stalowe felgi o średnicy 14 cali od nissana almery. Felgi te są szersze od seryjnych 14 micry o 0,5 cala, co powoduje że opona o szerokości 165 sztywniej się na nich trzyma i lepiej się zachowuje w zakręcie (nie zwija się). Opony na tych felgach to całoroczne Dunlopy w rozmiarze 165/60/14, które znakomicie spisują się w mokrych warunkach.


Opony letnie
Trzeci komplet kół

Trzeci komplet to seryjne stalowe felgi mojej micry o 14 calach średnicy z oponami zimowymi.
Opony zimowe


Dystanse do kół

Felgi stalowe mają bardzo duże dodatnie ET, a co za tym idzie są mocno schowane w nadkolach. Nie chodzi tutaj jedynie o wygląd, im szerzej (oczywiście są granice) rozstawione koła tym samochód pewniej się prowadzi. Przy szeroko rozstawionych kołach znacznie poprawia się zachowanie samochodu w zakretach jak i w jeździe na wprost też staje się stabilniejszy.

Aby nie przesadzić z szerokością rozstawu kół wyliczyłem tak grubość pierścieni dystansowych aby stalowe felgi na nie założone były identycznie rozstawione jak dedykowane do micry felgi aluminiowe. Szerokość ta to 25mm na koło. Umożliwia ona dodatkowo wykonanie pierścieni przykręcanych posiadających własne szpilki. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie bo pozwala zachować seryjne szpilki, a dzięki temu nie ma problemu z założeniem felg aluminiowych (gdyby wymienić szpilki na dłuższe - aby można mocować koło mimo założenia dystansów, trzeba by później, zakładając felgi aluminiowe ścinać ich nakrętki).

Dystanse Dystanse

Dystanse luzem, jeszcze nie zakładane
Dystanse przód Pierścień przedni

Założony przedni pierścień. Ładnie widać jak chowają się całe szpilki
Dystanse tył Pierścień tylny

Pierścień na tylnym kole - jeszcze nie przykręcony


Autor: Radosław Jasiński, 2005

przejdź do: Porady





Dołącz do nas w serwisach:
polskajazda | motostat





O klubie  Klubowicze  Aktualności  Modele  Dane tech.  Wyposażenie  Porady  Galeria  Kontakt