Tarcze i klocki hamulcowe, płyn hamulcowy


Hamulce warto modyfikować i zachęcam do tego każdego komu zależy na bezpieczeństwie podczas jazdy.

Zmieniłem w samochodzie:
  1. Tarcze hamulcowe marki Zimmermann - wiercone
  2. Klocki hamulcowe - sprawdziłem już 4 modele.
  3. Płyn hamulcowy - używam już trzeci rodzaj i to koniec poszukiwań

Tarcze hamulcowe

Tarcze Zimmermanna zauważalnie poprawiły sprawność układu hamulcowego, nawet na seryjnych klockach hamulcowych samochód hamował wyraźnie lepiej. Zniknął problem faddingu. W połączeniu natomiast z klockami o wyższym współczynniku tarcia wyniki są już bardzo dobre. Niestety klocki Ferodo DS 2000 (najlepsze jakich używałem) stosowałem tylko do seryjnych tarcz i nie mogę powiedzieć jak dobrze by się sprawiły z Zimmermannami. Tarcze te dzięki fabrycznie nawierconym (przed hartowaniem) otworom odprowadzają gaz wytwarzający sie w trakcie hamowania i likwidują zjawisko poduszki powietrznej pod klockiem które osłabia siłę hamowania. Ponadto są one wytrzymalsze niż seryjne. Nie mają też rowków oczyszczających klocek co należy zaliczyć na plus bo dzięki temu nie ścierają szybciej klocków.

Tarcze hamulcowe Tarcze hamulcowe

Tarcza już w trakcie użytkowania, ich montaż radzę powierzyć fachowcom (łatwo tarczę źle założyć co zaowocuje biciem przy hamowaniu).

Klocki hamulcowe

Hamulce Micry jak większość jej użytkowników zapewne się przekonała do samochodowej elity nie należą, a to głównie za sprawą dość silnego faddingu. Jednak już sama wymiana klocków hamulcowych zasadniczo zmienia sprawę.

Najlepszymi klockami jakich używałem były Ferodo DS 2000 (niestety już nie produkowane). Gwarantowały one znaczną poprawę w hamowaniu w każdych warunkach, ale dopiero po odpowiednim rozgrzaniu (kilka silniejszych hamowań) dawały z siebie wszystko. Śiłę hamowania najlepiej przedstawi fakt, że mogłem przy dowolnej prędkości zablokować koła o szerokości 195 (micra ma normalnie problem aby zablokować koła 165 nawet przy małych prędkościach). Ich wadą było to, że były agresywne dla tarcz hamulcowych i dość mocno pyliły.

Skoro DS 2000 nie da się już kupić pozostaje wybór między seryjnymi (które niestety szybciej się ścierają na wierconych tarczach), lub tzw. tuningowymi klockami, które na szcęście są niewiele droższe - polecam tu produkt EBC - Green Stuff i Sparco T-51.

Klocki hamulcowe Sparco T-51
Nowiutkie klocki Sparco T-51
Klocki hamulcowe Ferodo DS 2500
Ferodo DS 2500 na wykończeniu

Płyn hamulcowy

Podstawa to wymiana płynu hamulcowego co 2 lata. W przeciwnym razie to nawet najlepsze klocki i tarcze nie pozwolą na zachowanie pełnej siły hamowania. Jeździłem na płynie seryjnym, na bardzo drogim Castrolu SRF i na Ferodo Dot 5. Płyny Ferodo i Castrola są wyśmienite bo bardzo skuteczne też gdy często hamujemy - np. wyjazd w góry. Wytrzymują one znacznie wyższe temperatuty niż płyny standardowe i zachowują swoje właściwości nawet w najcięższych warunkach. Obecnie mam płyn Ferodo i przy nim (z uwagi na dużo niższą cenę niż Castrol) pozostanę.


Autor: Radosław Jasiński, 2005

przejdź do: Porady





Dołącz do nas w serwisach:
polskajazda | motostat





O klubie  Klubowicze  Aktualności  Modele  Dane tech.  Wyposażenie  Porady  Galeria  Kontakt