Modyfikacje układu dolotowego


Celem tej modyfikacji jest zapewnienie silnikowi zimniejszego powietrza, zmniejszenie oporów jego przepływu i dopasowanie pojemności układu tak aby pobieranie powietrza było jak najkorzystniejsze dla pracy silnika.

Zmiany w układzie dolotowym na odcinku do przepustnicy opisywałem już swego czasu na innej stronie. Obecnie mam trzecią wersję układu i jest ona najlepiej dopasowana do modyfikacji mojego silnika. Układ składa się ze stożkowego filtra powietrza firmy BMC, mocowanego na rurze wykonanej ze stali nierdzewnej. Rura ta ma oczywiście odpowiednią średnicę (w moim przypadku taką samą jak obudowa przepustnicy) i długość. Jest ona poprowadzona nad głowicą silnika co wymusza jej izolację termiczną. Do tego celu użyłem mat stosowanych w systemach klimatyzacji. Do rury podłączone jest odpowietrzenie komory korbowej. W obecnej wersji zastosowałem zbiorniczek na olej wydostający się razem z gazami (zapobiega to jego dostaniu się do przepustnicy).

Filtr jest całkowicie odgrodzony od gorącego powietrza z komory silnika blaszaną przegrodą izolowaną dodatkowo wspomnianą już matą. Do przegrody tej jest zamocowana dodatkowo rura spiro kierująca powietrze z wlotu w zderzaku na filtr.

Korzyści z tej modyfikacji są odczuwalne nawet w całkowicie seryjnym samochodzie (głównie z powodu obniżenia temperatury powietrza i zmniejszenia oporów przepływu). U mnie modyfikacja ta jest o tyle ważna, że silnik z nowymi wałkami potrzebuje więcej powietrza na wysokich obrotach, a seryjny układ nawet seryjnemu silnikowi dostarcza go za mało.

Zapomniałbym wspomnieć, że do tej modyfikacji konieczne jest przeniesienie klaksonu w inne miejsce, gdzie się znalazł u mnie - widać na zdjęciu przegrody.

Koszt tej modyfikacji zależy od wybranych materiałów, ja postawiłem na, raczej drogi, filtr BMC (który zapewnia bardzo dobry poziom filtracji), rura była wykonywana na zamówienie z dostarczonych przeze mnie materiałów, do tego dochodzi koszt izolacji, węży gumowych, zbiorniczka na olej i opasek metalowych. Całość powinna się zamknąć w 600-800 zł.

Jeżeli ktoś chce osiągnąć jeszcze więcej z tej modyfikacji to może zmienić przepustnicę na model od almery 1.5 (pasuje bez problemów - trzeba tylko wykonać jedną redukcję rurki).

Układ dolotowy
Dolot zaraz po wykonaniu, jeszcze bez izolacji i zbiorniczka na olej.
Układ dolotowy
Przegroda i rura spiro, a w dolnym prawym rogu klakson.


Autor: Radosław Jasiński, 2005

przejdź do: Porady





Dołącz do nas w serwisach:
polskajazda | motostat





O klubie  Klubowicze  Aktualności  Modele  Dane tech.  Wyposażenie  Porady  Galeria  Kontakt