Układ wydechowy


Na układzie wydechowym w Micrze można bardzo dużo zyskać. Wedle danych profesjonalny układ z Nissan Motorsport gwarantuje wzrost 10-15KM. Oczywiście najlepsze rezultaty gwarantuje zmiana kolektora wydechowego na odpowiednio zaprojektowany rurowy.

Posiadam projekt kolektora Nissan Motorsport jednak nigdy nie miałem jednocześnie czasu i funduszy aby pojechać do firmy która profesjonalnie by go wykonała. Trzeba pamiętać, że z wymianą na taki kolektor łaczy sie wymiana całości układu (w przeciwnym razie będzie to półśrodek).

W związku z powyższym ograniczyłem się do zmian seryjnego układu, które też przyniosły zauważalną poprawę.

Pierwszą zmianą był końcowy tłumik, który w osiągach zmnienił bardzo niewiele , a większość użytkowników raczej z uwagi na dzwięk będzie sądzić, że samochód jest szybszy. Tłumik ten to dedykowany model Remusa, jego podstawowymi zaletami są: ładny wygląd i dobre tłumienie (co jest bardzo ważne gdy usunie się drugi katalizator).

Następnie modyfikacjom poddałem kolektor - został on rozwiercony, kształt kanałów został dostosowany do tych w uszczelce (seryjne się nie pokrywają), a na koniec wyszlifowany aby, zmniejszyć opory przepływu. Po tej modyfikacji odczuwalnie poprawił się moment obrotowy silnika w dolnym zakresie obrotów.

Na koniec w miejsce drugiego katalizatora pojawiła się rurka. Dorabiając taką rurkę lepiej wykonać ją wraz z flanszami, co umożliwi jej zamianę na inną lub z powrotem na katalizator. Rurki mam obecnie 2 - do wyboru :), jedna ma większą srednicę niż rury w wydechu - zapewnia rozprężenie spalin, co owocuje wyciszeniem wydechu (i paroma innymi zjawiskami :)) , ale jednocześnie stawia większy opór. Druga rurka ma średnicę taką samą jak reszta wydechu i nie powoduje żadnych zawirowań. Z uwagi na fakt, że micra ma dwa katalizatory nawet po usunięciu drugiego z nich spełnia wszystkie normy obowiązujące w Polsce. Specjalnie po założeniu rurki byłem na badaniu składu spalin i wyniki ku mojemu zaskoczeniu nawet nie zbliżyły się do maksymalnie dopuszczalnych, a raczej były w dolnej strefie.

Autor: Radosław Jasiński, 2005

przejdź do: Porady





Dołącz do nas w serwisach:
polskajazda | motostat





O klubie  Klubowicze  Aktualności  Modele  Dane tech.  Wyposażenie  Porady  Galeria  Kontakt