Zmiana wałków rozrządu


Zmiana wałków rozrządu to modyfikacja silnika, która (obok wymiany całego wydechu) daje największą poprawę osiągów, niestety jest ona dość droga i powinna być wykonana przez profesjonalnego mechanika.

Jeżeli już zdecydujecie się na tą zmianę polecam wyłącznie produkty renomowanych firm gdyż oszczędności mogą szybko zamienić się w wydatki - nieprawidłowo wykonany lub wykonany ze słabych materiałów wałek będzie źle sterował otwieraniem się zaworów co po dłuższym okresie eksploatacji może doprowadzić do awarii silnika.

Ja wybrałem wałki wyprodukowane przez Nissana, są to wałki produkowane do modeli z silnikiem CG13DE. Dzięki temu, że jest to produkt oryginalny ich trwałość jest po prostu seryjna. Nie musimy się w ogóle martwić o ich wytrzymałość. Profil i wysokość ich krzywek jest dość zbliżony do seryjnych co pozwala zostawić seryjny program sterujący.

Rezultaty tej modyfikacji są bardzo dobre: silnik w przedziale obrotów 0-4000 pracuje praktycznie identycznie jak jednostka z seryjnymi wałkami - spalanie nie wzrasta, kultura pracy silnika się nie zmienia. Po przekroczeniu 4000 rpm jest bardzo duża poprawa w osiągach co jest najbardziej odczuwalne przy wyprzedzaniu na 3 biegu (zakres prędkości 90-130km/h).

Samochód dopiero po tej modyfikacji (była to na razie ostatnia jaka miła wpływ na osiągi) nie odbiega osiągami od modeli 1.3 (a wręcz je przewyższa) zachowując przy tym większą ekonomiczność na obrotach poniżej ok 4500.

Na koniec dodam że wałki te miałem założone po przeprowadzeniu już innych opisywanych modyfikacji i nie mogę zagwarantować, że sama zmiana wałków (bez zminy dolotu itp.) da równie dobre rezultaty. Zwłaszcza na najwyższych obrotach ważne jest lepsze napełnianie i opróżnianie komory spalania, a to zagwarantują modyfikacje dolotu i wydechu.

Koszt takiej modyfikacji to ponad 2000 zł (zależnie od producenta i źródła zakupu wałków). Po tej modyfikacji (była to ostatnia modyfikacja silnika jakiej dokonałem) samochód bez problemu osiąga 160-170km/h i dalej przyspiesza, jednak już dużo wolniej do - to już zależy od warunków (obciążenie, wiatr, temp. powietrza, nawierzchnia, wzniesienia).

Wałki rozrządu

Autor: Radosław Jasiński, 2005

przejdź do: Porady





Dołącz do nas w serwisach:
polskajazda | motostat





O klubie  Klubowicze  Aktualności  Modele  Dane tech.  Wyposażenie  Porady  Galeria  Kontakt