Zawieszenie - modyfikacje


Zawieszenie to moim zdaniem najsłabszy punkt seryjnej micry i niestety praktycznie wszystkich małych samochodów.

Po pierwsze jego nastawienie jest zdecydowanie zbyt miękkie, aby samochód prowadził się bezpiecznie przy wyższych prędkościach (chodzi tu głównie o łuki, na których w Polsce dziur nie brakuje). Po drugie jego "tania" konstrukcja wprowadza szereg ograniczeń i jest w dużej mierze odpowiedzialna za nerwowe zachowanie się tyłu samochodu. Konstrukcja ta ma dwie główne zalety - jest tania w produkcji i zajmuje stosunkowo niewiele miejsca, dlatego spotyka się ją tak często w małych samochodach.

Z przodu mamy kolumny MacPhersona - nie najgorzej :), czegóż można chcieć więcej w małym samochodzie, wystarczy powymieniać tu amortyzatory, sprężyny i w niktórych modelach (które go nie miały) dodać stabilizator.

Z tyłu jest większy problem bo mamy sztywną oś z drążkiem Panharda. Tutaj też można wymienić amortyzatory i sprężyny, trzeba ponadto zmodyfikować drążek panharda i warto założyć stabilizator (nie każda micra ma mocowanie)

Sprężyny
- wybrałem model Eibacha bo jest dość miękki około 20% sztywniejsze od seryjnych i obniża samochód o 30mm co jest wartością optymalną.

Drążek panharda
- przy wymianie sprężyn na krótsze konieczna jest jego modyfikacja, a i przy seryjnych sprężynach warto go wzmocnić.

Amortyzatory
- wybrałem świetne amortyzatory firmy Koni z serii sport. Mają możliwość regulacji twardości - od niemal seryjnej po kilkakrotnie większą.

Stabilizatory
- moja micra posiadała seryjnie przedni (co w modelach 1.0 nie jest regułą), tylny natomiast założyłem sam

Rozpórka
- aby usztywnić przednią część samochodu założyłem przednią rozpórkę kielichów

Autor: Radosław Jasiński, 2005

przejdź do: Porady





Dołącz do nas w serwisach:
polskajazda | motostat





O klubie  Klubowicze  Aktualności  Modele  Dane tech.  Wyposażenie  Porady  Galeria  Kontakt